
Diminutive
progress
Diminutive
progress

APFA-Bhutan



Diminutive 

progress 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Annual Press Freedom Report 2009-10 

 



Diminutive 

progress 

 

 

 

 

 

 

Editor 

I. P. Adhikari 

 

Coordinator 

Vidhyapati Mishra 

 

 

 

 

 

Annual Press Freedom Report 2009-10 



Publication: Diminutive Progress 
  Annual Press Freedom Report 2009-10 

Published by  

Association of Press Freedom Activists (APFA)-Bhutan 

 

Address in Exile 

GPO Box 8975 EPC 2377 Kathmandu, Nepal 

www.apfanews.com 

Email: apfa2004@yahoo.co.uk 

 

Year of Publication: May 2010  

Number of copies: 1,000 

ISBN: 978-9937-2-2423-9  

 

© APFA-Bhutan 

Reproduction or citation of the contents in this booklet is 

permissible only for ‘not-for-profit’ publications with due credit to 

APFA-Bhutan.  

 

 

 

Publication series: 9/6 



 

Forward 

In four years of our closer inspection with media in 

Bhutan, year 2009-10 seems to have not frustrated us. 

We know, these are not to satisfaction and adequate to 

the need of a democracy and free country. The 

government has gradually changed to not worst as in 

past while journalists have started questioning the 

government and the politicians, bureaucrats not an 

exception. 

Two years of practice in democracy has left enough rooms 

for the leaders and bureaucrats to learn. They have 

accepted only a few of the democratic cultures related to 

media. 

After the first year of opening media for private 

investment, this year saw a rapid expansion of media 

outlets, at least the prints. Their sustainability might be 

questioned but economics has taught us that products 

automatically get the market. Like what has been 

expressed serious by the media owners that larger 

number of media may face difficulties to live owing to 

small market, the situation does not look so saddening. 

The businesses are yet to learn the effect of 

advertisement in their business. It is the responsibility of 

the media to teach smaller business holders to go for 

advertisement. As alternatives for advertisement 



increase, competition rises and as a result advertisement 

rates lower helping even smaller business owners to 

advertise their sale. That will be beneficial to middle 

class people, to which the very essence of gross national 

targets. 

The government advertisement policy, drafted and now 

circulated to media houses is the issue of concern for now. 

The media practitioners should strongly raise objection to 

the proposal that public advertisement is given on 

competition basis. In many countries, government issues 

public service ads in all media, irrespective of the reach 

and type. In drafting the new advertisement policy, it is 

in the best interest of the media owners to bargain for 

public service advertisement from the government for all 

media. 

Managerial interference into editorial department is 

another serious issue observed this year. The first 

national weekly Bhutan Times and the first national 

daily Bhutan Today have gone through this test and we 

cannot expect the story will not repeat in other houses as 

well. 



~ 1 ~ 

 

Introduction 

Media in Bhutan have grown as the country has 

progressed further along the pathway towards 

democracy.  Yet there remain significant challenges to 

meet to ensure media autonomy and freedom. These stem 

from the uncertain economics of the media as an industry 

in Bhutan and the relatively unformed regulatory 

framework.  

Some of the difficulties arising from an undefined 

regulatory framework were evident in the mass 

resignation of journalists from the weekly Bhutan Times, 

the country‟s first privately owned newspaper. This was 

provoked by what the journalists described as 

management “interference” in editorial functions. 

A second issue that has caused some concern among 

Bhutan‟s media community is a government proposal to 

tie its placement of public advertising to the content of 

particular media platforms. There have been suggestions 

from official circles that only media that cover issues in 

accordance with the country‟s official philosophy of 

“gross national happiness” will get government 

advertisement and that those dealing with entertainment 

will be left out.   

  



~ 2 ~ 

 

Royal Initiatives 

Coinciding with his 30th birthday anniversary, King Jigme 

Khesar issued a royal kasho (charter) formally 

establishing the Bhutan Media Foundation on February 

20, 2010 with the aim to support for development of mass 

media, so that it can carry out its roles and responsibilities 

in the interest of democracy. 

The foundation is expected to support the media in 

enhancing skills through scholarships, internships and 

training, strengthening media executive management and 

leadership skills. It also plans to support for sustainability 

and growth of newspapers and broadcast stations, 

journalists associations and press clubs and invest in the 

future readership of the print media by striving to provide 

subscription grants of all newspapers to schools and 

colleges besides helping for promotion of national 

language in the media and civic education programs in 

the media. 

It was the in fact not a government decision, formally 

taken by the cabinet. The declaration though seems 

favorable for media development, the king has 

overstepped the constitutional role defined by the 

constitution. Had the declaration come after cabinet 

decision, the foundation would have positive impact on 

development of free media for open democracy. King‟s 



~ 3 ~ 

 

direct involvement means a step to keep royal influence 

in the media. 

Initially, the foundation has the grant of Nu 15 m from king 

and will grow up to Nu 100.00 million by the end of the 

year1.  

The charter however is just the beginning. Media houses 

will now have to get-together and draw up mechanisms to 

administer the foundation. And this is expected to be very 

tricky given that the media houses are very different from 

each other in terms of size, reach, ownership, operation 

cost, and frequency of publications or airing, among 

others2. 

On April 30, 2009, the King announced the institution of 

Royal Office for Media which aimed to ease media on 

getting itinerary of the royal entourage or other activities 

that royal family carries out.  

Called Gyalpoi Dapoen Yigtsang in national language, 

the office led by Dorji Wangchuk will help better media 

coverage of the royal events and enhance public 

relations3.  

  

                                                             
1 Rinzin Wangchuk, Kuensel, February 21, 2010 
2 http://www.bhutantoday.bt/?p=2951 
3 Apfanews.com, May 01, 2009 



~ 4 ~ 

 

Government policies 

The government is preparing its first draft of the 

advertisement policy which will act as guideline for the 

government agencies to choose appropriate media for 

advertisement and announcement. It has been circulated 

to the media houses for elaborate discussion and 

feedback before being adopted4. The ad policy will 

largely be based on the findings of a circulation audit, to 

be conducted by Audit Bureau of Circulation (ABC) based 

in Mumbai, India. 

The government proposed for circulation audits of 

newspapers, radio and the only TV station in the country. 

Auditors from India were to be invited by mid 2010 to 

audit the circulation figures and reach of the six 

newspapers, four radio stations and one television station 

in the country. 

According to secretary of information and communication 

ministry Kinley Dorji, the auditors would not only audit 

the reach of the newspapers, radio stations and TV, but 

also examine the print run, sale and distribution figures of 

newspapers. 

The sole purpose of the government was to choose media 

for advertisement. The government stated that public 

                                                             
4 Phuntsho Wangdi, Kuensel, April 16, 2010 

 



~ 5 ~ 

 

advertisement would be given based on the reaches and 

the circulation. It would also help private sector to 

determine the kind of media they would be choosing to 

reach out to their targeted population. The idea is copied 

from India where Audit Bureau of Circulations audits 

circulations and media reaches. 

On the other hand, government also said it was 

compelled to choose only few media for advertisement 

based on the experiences of the current fiscal year. The 

fund allocated for public advertisement in the current 

fiscal year could not afford to all six newspapers, four 

radios and a TV station. The government ran out of 

budget in the middle of the year5. 

After the circulation audit, media would have to compete 

for advertisements and possibilities are in sight that 

media with lesser reach will die out in shorter time6.  

Private newspapers say that a circulation audit will see 

them losing out to old players in the market in terms of 

government ads. 

Additionally, the government targets to make media the 

advocator of the government‟s exaggeratedly talked 

gross national happiness. Newspapers with more contents 

of GNH and other national priorities will get more public 

advertisements than those who run posters of Hollywood 

                                                             
5 Sonam Pelden, Business Bhutan, January 23, 2010 
6 Phuntsho Choden, Kuensel 31, 2009 



~ 6 ~ 

 

actors. Kinley Dorji even termed the entertainment news 

as “rubbish” news. 

Ads are the main source of revenue for the media and 80 

percent of the ads in the market today come from the 

government. With media organizations complaining 

about sustainability in the past, the government had 

issued a circular to distribute all government ads equally 

to all the media7. 

It is likely that new players in the market will lose out of 

the older players like BBS and Kuensel, both receiving 

heavy government subsidy. The opposition leader, 

Tshering Tobgay, in his blog said, the government 

“should also consider the amount of subsidies that have 

already been given to Kuensel and BBS8.” Private 

newspapers have opposed the government proposal.  

The media persons have also raised objections against 

the proposed Civil Service Bill, 2009, that had already 

been passed by the National Assembly. 

Some of the media practitioners say that two clauses in 

Chapter 4 of the Bill are in variance directly with the 

Article 7 of the Constitution (Fundamental Rights). 

National Council is yet to pass the bill. The bill received 

only simple majority in the National Assembly. 

                                                             
7 Sonam Pelden, Business Bhutan, January 23, 2010 
8 http://www.tsheringtobgay.com/media/2010/media-wars.html 



~ 7 ~ 

 

Two particular clauses under Chapter 4, „Duties and 

Rights of Civil Servants‟ in section K says that the Civil 

Servants should “maintain confidentiality of all facts and 

information discovered in the course of the duty, both 

while in service and after separation from service.” 

Similarly, section L of the bill dictates the civil servants 

“to refrain from expressing any adverse opinions against 

the Royal Government”. 

Even government secretaries are against the provision 

saying restricting the civil servants from freedom of 

speech is certainly not a wise thing to do. 

About 90 percent of the information that media get is from 

the government employees. Upon implementation of this 

bill, it would further bottleneck necessary information for 

media. 

The Bhutan Information, Communication and Media 

Authority (BICMA) in January released the new rules of 

content for media. Many things that are not allowed are 

perfectly legal and even accepted in other countries. 

Raising eyebrows on risqué content is different from 

naming certain things illegal, however. There is a need 

for the government to look seriously into the issue of 

freedom of expression, and there is a need for it to 

include it in this discussion, prominent journalists of 

Bhutan, at the very least, newspaper editorials read. 



~ 8 ~ 

 

The question is also the motive behind the regulation on 

media content. If the motive is protecting the audience, 

then BICMA is attempting the feat of a caveman fighting 

the mammoth single handed, with stone-age weapons9. 

According to the rules, involving a minor, below 18 years, 

in any form of Bhutanese media without the consent of the 

parent or guardian will be an offence. Animated content 

for children should not portray violence as its central 

theme and should not invite dangerous imitation. 

Portrayal of violence would be allowed in the media only 

with appropriate editorial judgment. The rules state that 

viewers must be cautioned before showing scenes of 

extraordinary violence, or graphic reporting on delicate 

subject matters with appropriate warnings. 

Suicide stories are usually left to the editorial guidelines 

of individual media houses. The rule, however, says that 

detailed description of the means or method of suicide 

must be avoided. Suicide should be handled with 

discretion and care, and not be glamorized. Indecent 

content, such as explicit nudity and sex, should not be 

shown under any circumstances, unless approved by the 

authorized authority. The content should not encourage or 

in any way lead to discrimination against any section of 

the community on account of gender, age, disability or 

occupational status. 

                                                             
9 Bhutan Today editorial, January 9, 2010 



~ 9 ~ 

 

Promotion of alcohol, tobacco, drugs and other 

intoxicating materials through media advertisements is 

prohibited. There should not be any advertisements of 

food substitutes, such as milk formulas and processed 

foods for children under-five years of age. Use of 

offensive words, blasphemy and depiction of explicit 

sexual activity are also prohibited. Contents that might 

incite religious, ethnic, regional or communal conflicts 

are also not allowed. The content rules also state that 

extreme caution should be exercised in handling themes 

or scenes, which depict sex and violence, including rape 

or other sexual assaults10. 

 

  

                                                             
10 Phuntsho Choden, Kuensel, January 06, 2008 



~ 10 ~ 

 

Bhutan Times 

Citing interference by the management the editor, chief 

report and five other reporters of „Bhutan Times‟ (BT) 

walked out of the company on October 2211. Wangcha 

Sangey, the CEO and newly appointed chairman of BT 

alleged the resigning staff of plotting conspiracy to 

bankrupt the company.  

The resigning staffs‟ complaints about interference into 

editorial matters seem to be genuine considering the past 

events in the BT management. Throughout 2009, the BT 

management had in board meetings accused the 

journalists of not providing enough space for their 

businesses. Since most of the investors come from 

business background, the board had pressurized the 

editorial team to highlight the businesses they run while 

writings news. However, the call was ignored by the 

editorial team and the then CEO Tenzin Rigden, who was 

terminated from his position by the management board 

when he was on a leave. 

On the same day journalists filed resignation, the new 

CEO hired team from K4 media to ensure the paper is 

published. Hiring of a new private firm to take over the 

editorial department irked the media regulator Bhutan 

Information, Communication and Media Authority 

(BICMA) who on October 23 sought details of the new 

                                                             
11APFAnews.com, October 23, 2009  



~ 11 ~ 

 

editorial team. It asked for a reply on or before the noon 

of October 3012. 

 

Editor Acharya with other reporters after resigning from Bhutan Times. Photo: Business Bhutan 

The dispute turned nasty when the new CEO Wangcha 

Sangey, who is also the chairman of the paper‟s board of 

directors, published a letter addressed to the director of 

BICMA in the October 25 issue of his paper blaming the 

director for attempting to kill the paper. Sangey said 

BICMA is a ruthless and dictator13. The BT management 

failed to turn up to the BICMA call. The agency again sent 

a letter to the paper on December 26 asking to submit 

details of the new editorial team. 

The second letter basically dealt with three main issues: 

to submit details of the new editorial team; a bond signed 

                                                             
12 Apfanews.com, November 07, 2009 
13 Bhutan Times, October 25, 2009 



~ 12 ~ 

 

by a professional editor; and the management‟s stand on 

editorial independence. The letter has asked BT to reply 

before January 15. If the BT reply was not satisfactory, 

BICMA warned it may suspend the paper‟s license for a 

period of time; revoke the license; or levy a fine on the 

paper. The BT management said it had received letter 

from the agency and refuted submitting any details. 

BICMA did not take any action. 

In early October amidst deepening financial crisis in the 

company, its managing director Tenzin Rigden and 

deputy managing director resigned and Wangcha 

Sangey, who comes from law background, was named 

new MD14. Rigden had submitted a six-month leave a 

month earlier but an emergency board meeting relieved 

him from the job on October 1. 

Rigden was nearly terminated from the position in April. 

After much speculation, the board of directors had 

decided that CEO Rigden will continue in the same 

position15. 

The BT company has suffered a loss of Nu 5.39m in the 

first half of 2009. The DPT owes Nu 1.579m and PDP owes 

Nu 1.74m to the paper. A notice published by the 

company said, three organizers of the Citizens Initiative 

for Coronation and Centenary Celebrations (CICCC), 

                                                             
14 APFAnews.com, October 11, 2009 
15 Refer APFA-Bhutan‟s Annual Press Freedom Report 2008-09 for detail 



~ 13 ~ 

 

Tenzin Rigden, Dorji Wangchuk and Tshering Gyeltshen, 

have not paid it Nu 4.53m “after they made full and liberal 

use of all the resources of BT including bank overdraft 

facility, establishment facilities, manpower, transport, 

materials and printing resources16.” The two parties in the 

country also owe some Nu 3 millions to the company. 

The company still has an uncollected amount of about Nu 

15m while the total payable is about Nu 7m to 8m. 

Interestingly, the company had declared a dividend of 20 

percent worth a total of Nu 8m in 2008. After the 

distribution of dividend, the company failed to create a 

working capital and started operating on overdraft 

facilities. BT had 288 shareholders as of 2008 end. Major 

shareholders hold 82.26 percent of shares and individual 

investors the remaining 17.74 percent. The latest trading 

was in February 2009 with 300 shares traded at Nu 105 a 

share. 

The disputes within the management of the Bhutan Times 

continue to plague the survival of the paper. Chheki 

Wangchuk, also a relative of former managing director 

Tenzin Rigden, who resigned under pressure, was 

sidelined with the new management claiming he has 

resigned17. 

                                                             
16 Apfanews.com, October 10, 2009 
17 Business Bhutan, January 03, 2010 



~ 14 ~ 

 

The International Federation of Journalists (IFJ) said it is 

alarmed to learn the mass resignation of journalists from 

the Bhutan Times, after sharp disagreements on editorial 

process and content with a newly appointed chief 

executive. 

“The IFJ wishes the Bhutan Times well and would greatly 

appreciate any strategy that helps it overcome its current 

financial difficulties and establish it as a viable news 

platform working in the public interest,” IFJ Asia-Pacific 

Director Jacqueline Park said. 

“No successful newspaper can be run by assaulting the 

professional morale of journalists and questioning the 

basic premises on which they conduct their daily tasks18.”  

Association of Press Freedom Activists (APFA) – Bhutan 

also expressed is its concern over the unexpected event. 

Rigden, who was terminated from his position, has been 

named media advisor to the government in February 

2010. His appointment in the position followed a tricky 

turn in Bhutan Today, the first daily newspaper of the 

country. Most of the government statements were 

published in the daily without a change in letter, but with 

different byline. Shortly after that, many journalists 

working with Bhutan Today left the paper including its 

editor K. B. Lama and reporter Dipika Chhetri. Lama in his 

                                                             
18 Apfanews.com, October 29, 2009 



~ 15 ~ 

 

interview with Business Bhutan weekly after resigning 

from the paper also hinted that the cause of his walk out 

was managerial interference into editorial matters thus 

reflecting the media culture that is growing in the country. 

 

 

  



~ 16 ~ 

 

New media outlets 

Bhutan got five new print media outlets during the year, 

despite smaller market and constraints already faced by 

the existing newspapers. Some of them are specialized on 

subject they cover.  

Two weeklies – The Journalists and Business Bhutan – 

appeared in the market. Similarly, a monthly magazine 

Drukpa, tri-annual Druk Trowa and biannual Yeewong 

also made their debut. Business Bhutan covers economy, 

Druk Trowa specializes in entertainment and Yeewong 

chose its beat as women.  

On December 17, 102nd anniversary of the establishment 

of the Wangchuk dynasty in the country, Drukpa was 

launched.  

Brought out by K4 Media, it is edited by Tashi P Wangdi, 

the founder editor the Bhutan Times, with Jurmi 

Chhowing, Kunga T Dorji, Phuntshok Rapten and Mitra Raj 

Dhittal in the newsroom. According to the owners, every 

issue of Drukpa magazine is based on a theme. 



~ 17 ~ 

 

“We saw that the private sector‟s view of the government- 

the government‟s view of the private sector- and the 

views of the general populace vis-à-vis the government 

and the bureaucracy were all, in one way or another, 

stereotypically biased. That, in a nutshell, provided the 

inspiration for what we 

felt was the need of 

the times, a news 

magazine that covers 

issues in-depth and 

provides a much-

needed platform for 

all Bhutanese without 

sounding cliched at 

all,” one of the staffs 

with the magazine 

said19. 

In its effort to cover 

specific themes on 

each issue, the first 

edition was focused on 

„Youth‟. The magazine‟s first issue of 101 pages had 

comprehensive coverage on a number of issues affecting 

youth including education system, unemployment, rape, 

women, youth-based NGOs, drug addiction, fashion, 

entertainment, blogs and Bhutan bikers club and also 

                                                             
19 Apfanews.com, December 14, 2009 

The front cover of the first issue of Drukpa 



~ 18 ~ 

 

looks at what ails Bhutanese youth, their desperation, 

anger, hopes and dreams and the youth experience in a 

democratic context. 

The Drukpa team is made up of writers, who have manned 

or contributed to most of the national newspapers 

including freelance contributors like NC MP Karma Y 

Raydi, seasoned journalist Roger Beaumont and teacher 

Liz Warren. 

The publisher and main investor of the magazine, Jigme 

Tshulthim, was actually pursuing a mining license when 

an encounter with the editors changed his mind to start 

the magazine. 

The disgruntled team of seven journalists who left Bhutan 

Times produced their own newspaper The Journalist, 

launched on December 20, with its lead story on 

corruption. The Journalist is the first of its kind in the 

country – managed and published by journalists 

themselves20. Each journalist has 10 percent share in the 

24-page paper. Sonam Gyaltshen, who heads Bhutan 

Media Services (BMS), a publicity firm, has put in the 

initial investment to start the paper. The editor and chief 

executive officer, Gopilal Acharya, expects to return 

Gyaltshen‟s investment as soon as the paper starts 

generating money. The paper comes every Sunday21. The 

                                                             
20 Apfanews.com, December 14, 2009 
21 13th issue, Business Bhutan 



~ 19 ~ 

 

paper has four-page Dzongkha edition as an insert like in 

government-owned newspaper Kuensel daily. 

The paper is seeking for an editorial advisor board 

comprising members from corporate agencies, 

government office or private companies, who would not 

interference in editorial matters. 

The paper, expecting help from a funding agency that 

gives interest-free loans to new entrepreneurs, is being 

printed at Galing Printers in Bjemina, 20 kilometers south 

of the capital. 

The country‟s first film and entertainment magazine, Druk 

Trowa, hit the market on Monday, November 9. Druk 

Trowa‟s first issue introduced those in the glamour 

industry through comprehensive one-to-one interviews 

and profiles. Edited by Yagchen Dukpa, the magazine‟s 

chief executive officer is Wisdom 

Pictures‟ Yeshey Tshering22. 

The country‟s first magazine 

exclusively on feminine content 

“Yeewong” adding glamour and 

color to Bhutanese society, hit the 

newsstand on September 30. The 

first issue of 126-page glossy paper 

comes with crown of first Miss Bhutan 

                                                             
22 Apfanews.com, November 06, 2009 



~ 20 ~ 

 

and the publishers said the issue is dedicated to July 2008 

Miss Bhutan beauty pageant. The bi-annual colorful 

magazine gives the visualization of fashion magazine. Its 

target readers are girls and women between 12 and 50 

years. Edited by 22-year young Pema Choden Tenzin, the 

magazine aims to present itself as a platform for 

Bhutanese women, to celebrate womanhood and every 

aspect that makes women unique. The magazine will hit 

the market on every July and December and is published 

by MPC Bhutan Entertainment headed by Karma 

Tshering23. 

The first news magazine of the country ever since the 

closure of Druk Losel in early 1980s hit the Bhutanese 

market on September 26. Called Business Bhutan, this 40-

paged magazine of tabloid size priced at Nu 15 reaches 

readers every Saturday. It is edited by Tashi Dorji and has 

combined edition for both English (32 pages) and 

Dzongkha (8 pages). The magazine is owned by two 

women – Chhimi Norbhu, the managing director of 

Rabsel tours, and Chimi Yangden, a housewife. It has 

eight reporters all based in Thimphu.  

Magazine‟s editor Tashi Dorji on its launch ceremony 

alleged other mainstream media of not providing enough 

space for business and economy. 

                                                             
23 Apfanews.com, October 02, 2009 



~ 21 ~ 

 

The market leader government-owned Kuensel started 

publishing six days a week, from April end 2009. The 

paper killed its Nepali (Lhotsam) version and promoted 

12-page English and Dzongkha editions combined in a 

single issue. Its Saturday supplement magazine called K2 

is available only in Thimphu, Paro, and Phuentsholing24. 

The country got the first online radio in May 2009. One of 

the private radio stations in Thimphu joined hands with a 

Swiss citizen to start a 24-hour live streaming online. The 

country‟s first streaming internet radio station, 

www.cafebhutan.com, webcasts from the capital. The 

station, opened by a visiting Swiss consultant, Hans J 

Keller, and run in conjunction with Radio Valley, webcasts 

Buddhist teachings and Bhutanese music25. The internet 

radio station “will be the first to promote Bhutan‟s culture 

and many of the causes associated with its spiritual roots 

and sense of human justice and dignity.” 

To integrate the national data into one gateway, Central 

Bureau of Statistics (CBS) launched BhutanInfo.gov.bt, 

both in desktop and online version, as the first 

comprehensive information centre for Bhutan‟s socio 

economic development goals at various levels. BhutanInfo 

increases the accessibility to data information, helping 

those who are in search of multi-sectoral data26. 

                                                             
24 Apfanews.com, April 28, 2009 
25 Apfanews.com, May 19, 2009 
26 Sonam Pelden, Kuensel, December 04, 2009 



~ 22 ~ 

 

A newspaper like bulletin named Druk advertisement was 

appeared in Thimphu market, which shopkeepers give 

for free when one buys newspapers. 

Druk Advertisement, which started a free circulation of an 

advertisement magazine in February, suspended 

circulation after the trade department, on the 

recommendation of BICMA, asked the firm to 

“immediately suspend its circulation”. 

The advertising firm, Druk Advertisement, then sued the 

six newspaper companies and BICMA in Thimphu District 

Court for allegedly colluding against the firm. Court was 

yet to give its final verdict when this report was filed. 

The issue sparked off in March, after the newspapers 

wrote to BICMA expressing their shock over the ad 

magazine‟s license and seeking intervention. 

They informed BICMA that the advertising firm was 

allegedly telling their clients that they were an ad agent 

for the newspapers. The letter to BICMA also stated that 

the “proprietor had come to the media houses saying he 

ran a publicity firm and would be collecting 

advertisements from his clients. He even signed legal 

contracts to book space for 52 inserts a year. However, 

after a month, advertisement magazine came on the 

market”. 

BICMA then issued a notification in all media, stating that 

they had not licensed Druk Advertisement and that its 



~ 23 ~ 

 

services should be suspended, as the firm failed to follow 

rules and regulations. 

The firm filed the case saying it did not violate any rules 

since the activities were purely commercial has received 

a commercial license from ministry. The firm also 

charged that BICMA Act, in no way, covers advertising, 

but only monitoring of news and media content27. 

 

  

                                                             
27 Phuntsho Choden, Kuensel, April 12, 2010 



~ 24 ~ 

 

Professionalizing journalism 

A three-day workshop on media ethics was organized for 

Bhutanese media professionals ending January 2. Dr 

Venkat Iyer, barrister and lecturer at the University of 

Ulster, on the last day of the workshop spoke about the 

journalistic ethics of reporting on vulnerable individuals 

and groups in society. 

The workshop covered the pros and cons of prejudicial 

references to an individual‟s race, color, gender, religion 

and many others aspects of reportage. Participants were 

briefed too about the regulation of ethics. Particular 

attention was paid to self-regulatory mechanisms such as 

media councils and codes of conduct policed by 

professional organization. Some of the main values of 

ethical codes taught to the participants were fairness and 

accuracy, truth, correction and apology, where mistakes 

are made, protection of confidentiality of sources and 

respect for privacy of individuals28. 

The workshop was organized by Bhutan Broadcasting 

Service in collaboration with Asia-Pacific Institute for 

Broadcast Development (AIBD). Around 30 people from 

the media industry and representatives from the Royal 

Court of Justice and BICMA attended the workshop29. 

                                                             
28 Sonam Palden, Kuensel, January 1, 2010 
29 Hannah Gurung, Bhutan Today, January 2, 2010 



~ 25 ~ 

 

The workshop dealt the issue of public interest, which is 

one of the driving factors that help determine the 

journalists‟ decision to tell stories. 

Participants learnt that public interest includes detecting 

or exposing crime or serious impropriety, protecting 

public health and safety, and preventing the public from 

being misled by an action or statement of an individual or 

organization. 

A Bhutan Observer journalist had said all journalists 

working with Bhutanese media inside the country have 

very little or no information about professional journalism 

and its ethics30. The workshop in ethics held in Thimphu 

was expected to heal the sore. 

The government for the first time awarded journalists 

based on their performance in the field, as an 

encouragement to promote media. 

Kuensel‟s reporter Phuntsho Choden won award for best 

investigative reporting. Choden‟s reporting on the short 

supply and poor quality of school textbooks was termed 

the best investigative reporting. 

Kuensel won three more awards: The Dark Side of Night 

Hunting, a feature by Tashi Dema, was recognized as the 

most prominent social issue and Tenzin Dorji was given 

the best photographer. 

                                                             
30 For details, see Right to Information section 



~ 26 ~ 

 

For opinion pieces, all three papers (since Bhutan Today 

daily was not included in the contest) were awarded: 

Kuensel‟s deputy editor Kencho Wangdi‟s Making Our 

Religion Relevant, Bhutan Times‟ sub-editor Mitra Raj‟s 

First Breach, and Bhutan Observer‟s reporter Needrup 

Zangpo‟s Demolish the Wall. 

Observer‟s Dzongkha editorial team won the best 

Dzongkha edition of the year while its cartoonist Chimmi 

R Namgyel received best newspaper cartoon award for 

Zero Tolerance. 

Bhutan Times got three more awards, including the Best 

Newspaper Design. Its editor Gopilal Acharya was 

awarded for best business report for his article, 

Heartbreak House. Karma Singye Dorji from the same 

paper, who happened to be one of the three judges, 

received best political report for his article One Year of 

Democracy. 

Radio Valley (RV)‟s Suja Show, by Ugyen Wangmo, was 

declared the most entertaining program while Mang Ghi 

Damkha (Music on Demand)‟s Pema Wangchuk was the 

best radio host of the year. Two other radio stations, 

Centennial Radio and Kuzoo FM were knocked out of the 

scene. 

Government owned Bhutan Broadcasting Service (BBS) 

took three: Dawa as the best TV anchor and Damcho 

Wangchuk as most informative radio program for his 



~ 27 ~ 

 

coverage of the police-youth partnership program. And 

Neten Dorjee‟s documentary on King Jigme Wangchuck 

was awarded the best television program of the year. 

Temzing Lamsang, who was more critical of the 

government policies and corruptions in public offices, 

was given not a single award despite his few well written 

articles. 

Two other judges were secretary of the ministry of 

information and communications and former Kuensel 

editor Kinley Dorji and a former journalist with Los 

Angeles Times Kay Kirby Dorji31. 

 

  

                                                             
31 APFAnews.com, May 5, 2009 



~ 28 ~ 

 

Constraints 

The BICMA again cut off over a dozen foreign television 

channels from Bhutanese cable lines in third week of 

December, lowering down the number of channels for 

public view to 40. The restricted channels include a 

number of sports and a few movie channels.  

The government had banned the channels last year as 

well but the efforts came to be ineffective. 

A team entrusted for media impact study had earlier 

suggested government to block TV channels that are 

categorized as „too violent‟ or „showing too much skin‟. 

However, the ban became ineffective and last year, 

government permitted some of the blocked channels to 

air. But more violent programs popped up, making a 

mockery of the earlier ban. 

The repeated blockade on their favorite TV channels 

compelled viewers to switch to direct to home (DTH) TV, 

which is superior to cable in terms of viewing clarity and 

offers up to 200 channels. Though the government has so 

far not taken steps to block vulgar and pornographic 

contents in internet, where thousands of young and old 

people enter, TV channels have been the target of 

government actions for years32. By the end of the year, 

failing to stop the interest of people to those already 

                                                             
32 Apfanews.com, December 29, 2009 



~ 29 ~ 

 

blocked channels the government has started working 

out on introducing Dish TV or the DTH, which will end the 

government ceiling of 40 channels for Bhutanese to see. 

With the government looking for licensing direct to home 

(DTH) TV operators in the country, cable operators are 

worried that they might go under if authorities do not 

create a level playing field. Most are concerned that, if 

DTH comes in formally without a proper legal mechanism 

and content restriction, which they face, it would kill 

cable business. Cable operators say that more than 800 

homes in Thimphu alone have DTH. 

There were 52 cable TV operators in the country as of 

2008 and were among the top ten highest revenue 

contributors to the government in terms of entertainment 

tax. Out of every Nu 300 collected from a cable 

subscriber, Nu 69 is paid to the government as tax. Cable 

TV operators pay at least Nu 1.5 to Nu 1.6 m a month to 

the government. On the other hand, people have to pay 

only Nu 200 for DTH and have all channels of their 

interests33. 

Since December, Bhutan Observer‟s Dzongkha edition, 

Druk Nelug, has been reduced drastically to four pages 

from 10. The management decided to downsize the paper 

after failing to get ears from government to help the 

national language edition. Yet, the publication is 

                                                             
33 Phuntsho Choden in Kuensel on December 30, 2009 



~ 30 ~ 

 

separate, not as an insert like the Kuensel. In the first nine 

month of publication, Druk Nelug got only four 

advertisement materials from government but had 

recruited 15 staffs. In the span of three-and-a-half-year in 

market, the paper failed to get enough ads for its survival 

and adequate readership as well. During these years, the 

paper spent more than Nu 7.09 million on publication 

while it hardly generated Nu 1.2 million in return. 

This is all because of poor readership and total lack of 

advertisement revenue. 

Despite poor readership and total lack of advertisement 

revenue, the government policy requires every 

newspaper to publish its Dzongkha edition. In its 

editorial, the paper said, “While we wholeheartedly 

acknowledge the policy that seeks to promote our 

national language, putting a fledgling newspaper to a 

survival test through an imposition is anything but 

reasonable.” 

Bhutan Observer in hand with other newspapers 

repeatedly appealed to the government in numerous fora 

to support its Dzongkha edition. Every time, the 

government acknowledged the appeals and assured its 

support, both verbally and in black and white. At the end 

of the tunnel, there wasn‟t any light. 

Druk Nelug‟s suspension after nine months of starting 

publishing of financially crippling operation provoked 



~ 31 ~ 

 

strong reactions from the government. With the threat of 

revoking license if the publication was not resumed, the 

government assured that it was „taking stock of all the 

problems and issues faced by the private newspapers.‟ 

That was in March 2007. Since then, many appeals and 

assurances have been exchanged34. 

The Dzongkha language editors of five newspapers 

demanded government subsidy to run their national 

language edition or else give permission to shut. During a 

meeting with government officials in November first 

week, the journalists complained that government has 

been biased in providing trainings and other skill 

development opportunity. They discussed with 

government of forming a full-fledged editorial team for 

Dzongkha editions as well, if the government provides 

some subsidy35. The government turned deaf ear to their 

calls. 

The other serious setback was for the national TV 

broadcaster BBS. The National Assembly restricted it for 

live telecast of the parliament proceedings of the third 

and fourth session except question hours which were held 

every Tuesday and Thursday mornings. However, the TV 

was permitted for live telecast of opening and closing 

days, when the ceremonies were attended by the King. In 

the first two sessions, the TV was given permission for live 

                                                             
34 Editorial, Bhutan Observer, December 11, 2009 
35 Apfanews.com, November 15, 2009 



~ 32 ~ 

 

cast. The media persons were also restricted from 

entering into the House gallery to see the debate in 

person. Instead, they were provided with press release 

daily. However, the National Council permitted the TV 

channel for live cast for all sessions so far36.  

The National Assembly speaker Jigme Tshultrim took the 

formal decision ahead of the starting of the parliament 

session to avoid controversy. The media has been 

informed about the decision on November 17. The 

decision to stop live telecast of parliament proceedings 

created a huge debate in the media and public forums. 

BBS filed an application at the ministry of information and 

communications (MoIC) seeking permission to telecast 

live. The ministry remained mum over the issue. 

Finance minister Wangdi Norbu on June 17 thrashed a 

Kuensel reporter while he tried getting details of the pay 

rise hike. The Cabinet on June 16 had decided on the new 

corporate pay hike that would affect the lives of about 

10,000 corporate employees, kept in the dark for more 

than five months after the pay raise for civil service 

employees. 

Wangdi Norbu lost his cool. He walked towards the 

reporter, pointing his index finger at the reporter, and 

said: “Why do I have to give you information? I won‟t give 

                                                             
36 Apfanews.com, November 19, 2009 and June 27, 2009  



~ 33 ~ 

 

you information. You can get lost.” The incident was 

witnessed by several DPT MPs. “Do you think I‟m at 

anyone‟s beck and call? Why are you disturbing me?” 

Wangdi Norbu berated the reporter for more than two 

minutes in full view of the MPs37. 

 

  

                                                             
37 Kuensel, June 19, 009 



~ 34 ~ 

 

Right to Information 

Freedom of media is constitutionally guaranteed but there 

have been instances when the media has been under fire 

or suffered covert violations of rights which go into 

making the media truly the fourth state38. The government 

has not yet introduced the Right to Information bill. Still 

the government is making efforts to, at least, look open in 

its attitude towards the media. In early January, the 

government formed a media cell under the information 

ministry. The government plans to appoint a 

spokesperson in all ministries so that regular press 

conferences and discussions are organized even in the 

absence of ministers or secretaries. 

To continue with the situation, radio has still been the only 

source of information for locals in rural areas. 

Additionally, the private radio stations have not been able 

to penetrate into rural listeners. For the Layaps, BBS radio 

is their only connection with the rest of Bhutan. And this 

connection is often broken when there‟s a disturbance in 

the signal. Laya is located 4,000 meters above the sea 

level. Lack of communication facilities cuts off the people 

of Laya from the rest of the country. The Layaps keep 

themselves abreast with the happenings in and around 

the country through the BBS radio39. 

                                                             
38 Peky Samal, Bhutan Today, February 23, 2010 
39 BBS, November 27, 2009 



~ 35 ~ 

 

Possibly for the first time in Bhutanese history that 

government initiated debate on freedom of expression, 

independence and pluralism on which media thrives, in 

September in Thimphu. 

The gathering sponsored by UNESCO was called by the 

Ministry of Information and Communication where 

representatives from the sponsoring UN agency, 

government and media outlets attended, primarily was 

called to identify key characteristics of the media 

environment in the new democracy. 

Speakers advised government for more media freedom 

that will help bridge government-media link, thus 

keeping government in touch with people. However, 

owing to the small size population, it was also opined that 

extensive studies are required to assess the impacts of the 

free media. 

The gathering was a warm up session for developing an 

assessment strategy and action plan for media promotion 

in the country, draw a memorandum of understanding 

between the Department of Information and Media 

(DoIM), UNESCO, UNDP and SEAPA, and report key 

achievements and concept for implementation. 

The attendees cited the General Conference Resolution of 

UNESCO which encourages the free flow of information, 

                                                                                                                                                  
 



~ 36 ~ 

 

at international as well as national levels, to promote the 

wider and better dissemination of information, without 

any obstacle to freedom of expression, and to strengthen 

communication capacities in the developing countries in 

order to increase their participation in the communication 

process40. 

A Bhutanese journalist working with Bhutan Observer said 

it would be too early to say that Bhutan has press freedom 

even after the country adopted constitution and changed 

its politics from absolute monarchy to parliamentary 

democracy. 

In his presentation made at the regional conference in 

Kathmandu organized jointly by Panos South Asia, 

UNESCO and Federation of Nepalese Journalists (FNJ) on 

May 3, 2009, Needrup Zangpo outlined the difficulties 

Bhutanese media have been facing for sustenance. 

Zangpo said the politicians and bureaucracy have not 

changed their behavior with media despite change in 

political system which he cited as lack of knowledge 

regarding the importance of media on national 

development.  He said they have been questioned „why‟, 

whenever journalists write opinion pieces in newspapers. 

“Bureaucrats are not used to in accepting critical stories,” 

he said.  

                                                             
40 Apfanews.com, September 30, 2009 



~ 37 ~ 

 

He criticized the code conduct prepared by the 

government, saying it has been imposed without consent 

of the journalists. The code was prepared by the previous 

non-democratic government and has not been reviewed 

since then41. 

The situation of unchanged mentality of the political 

leadership is reflected in the latest instance of minister for 

information and communication. In the third week of 

February, 2010, the information and communication 

minister Nanda Lal Rai, said it pains to see the local media 

going the wrong direction. 

He was sharing his thoughts with the media at a brief 

consultative meeting called by the ministry in regard to 

the 16th SAARC Summit. 

He criticized the dwindling quality of media content, 

adding the media is becoming increasingly opinionated, 

biased in its content and is promoting gossip with 

misplaced sense of priority demeaning situations and 

arousing wrong sensitivities. 

He expressed dissatisfaction that media has not 

sufficiently covered government‟s good activities. 

Yoserling Higher Secondary School and Business Bhutan 

jointly organized media sensitization class for students of 

the school in March aimed at encouraging media literacy. 

                                                             
41 Apfanews.com, May 3, 2009 



~ 38 ~ 

 

35 students attended the class. The students got a feel of 

news gathering and writing as a bunch of journalists 

shared stories. 

Business Bhutan, since its inception, has an insert for 

schools called School Bhutan where a group of students 

from different schools participate to produce every week. 

It helps students to research, observe, and write on 

events happening in and around their school in a news 

article style. A whole broad-sheet color page is devoted 

to each school, where students conduct survey analysis, 

take photographs, interview people and write editorials 

and news stories42. 

Similarly, to create awareness and educate people on the 

media, Ministry of Information and Communications 

(MoIC), in collaboration with the Ministry of Education 

(MoE), has developed a curriculum framework for schools 

and programs for the public. 

The media literacy curriculum and teacher‟s guide, which 

were developed in 2009 by MoIC, MoE, Royal University 

of Bhutan and other relevant stakeholders after several 

rounds of consultative meetings, will be implemented in 

five pilot schools in 2010. 

Students of Khasarabchu MSS, Phuenstholing MSS, 

Yebilaptsa MSS, Mongar HSS and Trashigang MSS will be 

                                                             
42 Saraswati, Business Bhutan, March 27, 2010 



~ 39 ~ 

 

introduced to the new curriculum in first phase. The 

media literacy programs are expected to enable students 

and public to understand the media and prepare them for 

life in an information-based society43. 

 

  

                                                             
43 Namgay Tshering, Bhutan Observer March 16, 2010 



~ 40 ~ 

 

Miscellaneous  

A former executive editor of the Bhutan Observer weekly, 

the second private newspaper of the country, Sonam 

Kinga was elected as the vice chairman of the upper 

house National Council. 

The former journalist elected as lawmaker from 

Trashigang district in the east, Kinga was elected to take 

up the new job through votes. The NC members voted for 

yes or no for this lone candidate. He is also the chairman 

of the good governance parliamentary committee of the 

upper house.  

Kinga replaced Karma Ura, the executive director of the 

Center for Bhutan Studies, as the NC vice chairman. King 

appointee Ura, failing to get elected as chairman of the 

council as expected, resigned from this post and 

subsequently as member of the National Council in July44. 

The state-owned Bhutan Broadcasting Services (BBS) 

Corporation has now shifted its television unit to a new 

building in Thimphu constructed at the cost of Nu 194 

million. 

With new building inaugurated, BBS management hopes 

to enhance the quality of its content and transmission.  

                                                             
44 Apfanews.com, November 06, 2009 



~ 41 ~ 

 

The three-storied building built in four years‟ time is 

equipped with latest technology worth Nu 91 million. 

Construction was funded by government of India. This is 

the biggest expansion of BBS TV since it started 

telecasting a decade ago with one-hour evening program 

accessible only in the capital city45.  

The eleventh congress of the Asia Pacific Broadcasting 

Union (ABU) was held in Paro in May 2009. The congress 

is held every two years. The congress discussed the 

technical, economical and other kinds of constraints and 

challenges faced by the broadcasting companies across 

the world and measures to be taken to ease the situation. 

However, the ABU discussed nothing about the situation 

of press freedom in Bhutan46. 

The Journalists‟ Association of Bhutan (JAB), formed in 

2007, has been building up its capacity and its skills in 

dealing with the many challenges that Bhutan‟s 

democratic transition presents. Among the possible 

campaign strategies being considered are adopting a 

collective stand on behalf of reporters who suffer threat or 

harassment, public advocacy against practices that abuse 

media freedom, and in cases where it is warranted, even 

litigation.  

                                                             
45 Apfanews.com, June 03, 2009 
46 Apfanews.com, May 06, 2009 



~ 42 ~ 

 

With the formation of BMF, the need and importance of 

media organizations and club has emerged. The other 

organization of the journalists in the country is Bhutan 

chapter of SAFMA, which has remained almost mum since 

its inception. The organizations are likely to come into 

floor, new or old, as BMF assures financial support for 

them. 

 

  



~ 43 ~ 

 

SAARC, SAFMA and journalists in Thimphu 

At the sidelines of the 16th SAARC summit, the South Asian 

Free Media Association (SAFMA) held its fifth conference 

in Paro, Bhutan. Over 120 journalists attended the 

conference that started on April 26. 

Addressing the inaugural session, Prime Minister Jigmi Y 

Thinley urged the media to play a responsible role in 

helping society to promote the right values that contribute 

to the happiness and well being of society.  

“The media must help construct cultures that will build 

creative nations, so that cultural diversity doesn‟t become 

painful differences,” said he47. 

PM tried drawing attention of the attending journalists 

towards the country‟s much talked philosophy of Gross 

National Happiness (GNH). 

 

For the Bhutanese media that is generally given to 

skepticism when it comes to GNH, having to hear of it so 

often but see a lot less of it on the ground, the way the 

(media) veterans from the region responded did bring a 

smile to the face48. 

                                                             
47 Phuntsho Choden, Kuensel, April 27, 2010 
48 Kuensel, Editorial, April 20, 2010 



~ 44 ~ 

 

The SAFMA gathering was themed „Environment and 

South Asia‟. The highest number of delegates for the 

conference was from Pakistan, with 24 media personnel, 

followed by 18 from India. Bangladesh and Nepal had 14 

each, Afghanistan and Sri Lanka 10 each and seven from 

Maldives. More than 30 media officials and journalists 

from Bhutan attended the conference. 

The two-day summit discussed the “looming” threat of 

climate change for the SAARC countries, formation of 

South Asian Women Media Forum and the South Asian 

Media Commission. The Bhutan declaration also calls for 

“lobbying to make advanced developing countries like 

India and China meet mandatory mitigation targets as 

well”. Media participants, in their declaration, also urge 

India and Pakistan to resolve their conflict over Siachen49. 

The journalists were taken around with five government 

guides, assisted by other six volunteers. This is regular 

culture in Bhutan that journalists from other countries are 

not entitled to roam around in person, they are always 

guided by government officials50. 

The SAARC summit drew more than 300 journalists in 

Thimphu posing challenge for logistic arrangement. 

There are only 106 seats in the media gallery at the 

National Assembly where the summit was held. 20 seats 

                                                             
49 Phuntsho Choden, Kuensel, April 29, 2010 
50 Sonam Pelden & Phuntsho Choden, Kuensel, April 26, 2010 



~ 45 ~ 

 

were booked for SAFMA only and another 20 to 25 for 

media coming on their own. 

Photographers and cameramen were allowed at the hall 

only when their leader addressed the summit. About 74 

journalists, including photographers and cameramen, 

arrived with the SAARC delegates. Pakistan and India 

fielded the biggest contingent, with 31 and 43 journalists 

respectively. About 60 journalists from the observer 

countries reached Thimphu51.  

                                                             
51 Ugyen Penjore, Kuensel, April 26, 2010 



~ 46 ~ 

 

In Exile 

The enthusiasm for joining media fraternity among young 

generation in exiled Bhutanese community continues to 

expand even after the resettlement process. There were 

several trainings being organized by various groups52.  

The APFA/BNS team shows its presence in social service 

this year as well. Bhutan News Service (BNS) in close 

coordination with the Camp Management Committee 

(CMC) in Beldangi-I camp distributed relief package to 

fire victims in the camp on February 19. 

BNS distributed cash donation to fire victims in presence 

of representatives from the UNHCR, LWF and Armed 

Police Force. The donation package ranged from NRs 

1300 to 7000 based on family size. 

Through online „call for support‟, BNS had collected NRs 

156,339.33 from resettled Bhutanese in various parts of 

the world.  CMC distributed NRs 32,000 cash collected 

from various camps while the Netherlands-based GHRD 

and Bhutanese community in the Netherlands edtended 

NRs 28,844 to the fire victims, through representatives of 

BNS and CMC53. 

A fire that started from candle light in Beldangi-I camp 

had destroyed almost 100 huts. 60 huts were completely 
                                                             
52 Bhutan News Service, October 1, 2009 
53 Arjun Pradhan in Bhutan News Service, February 20, 2010 



~ 47 ~ 

 

burnt down and some 40 huts were vandalized to protect 

fire. 

The financial constraints continue to hunt the media in 

exile. There were efforts to train young people in media 

fraternity and new media groups emerging up but 

absence of monetary assistance and market shattered the 

dreams of many young refugee cobs. 

Media Network Bhutan sought help from international 

community for its programs but failed to receive any 

response. The group currently runs a site 

www.mnbconnect.com. 

 The MNB grew out of the work being carried out by a 

small group of Bhutanese journalists living in the refugee 

camps in Nepal. It was formally launched in the Beldangi 

camp in January 2009. 

The group in several instances shared the basic skills of 

news reporting with young refugee talents. The MNB then 

partnered with the Youth Friendly Center (YFC), a youth 

program funded by the UNHCR (the United Nations 

refugee agency), in setting up a writing course attracting 

100 existing and budding journalists. 

Bhutan Media Society, a product of the APFA/BNS team, 

restarted relaying its Kathmandu valley-based weekly 

radio program to eastern Nepal that is heard in all camps, 

some districts of India and Bhutan‟s border. The program 

http://www.mnbconnect.com/


~ 48 ~ 

 

being aired from Nepal FM in Kathmandu since last four 

years was extended to Jhapa last year but was stopped 

after four months due to fund constraints. It resumed from 

October 18.  

Each episode of Saranarthi Sarokar arid from Nepal FM 

Network, Kathmandu, is linked to Ganatantra FM, Dharan, 

via satellite exchange. BMS decided to air programs from 

eastern Nepal to inform the camp residents on current 

affairs, history, and governance, role of media, new 

democracy and post-resettlement issues among others. 

The six months projected was sponsored by Ganga 

Neupane resettled in Arizona54. 

Journalists in exile continue to expand their presence in 

various media outlets, the latest being Online Radio. 

Called Radio Bhutan Online, it started streaming from 10 

a.m. on October 18. 

Launched with an aim of connecting the Bhutanese 

worldwide, radiobhutanonline.com has Saranarthi 

Sarokar, Radio Talks, Taja Events and some other 

segments. The radio plans to include programs in 

Dzongkha, English and Tsangla in future55. 

Similarly, resettled Bhutanese in Georgia started 

broadcasting a two-hour long radio program entitled 

Bhutani Awaj (voice of Bhutanese) from Sagal Radio 

                                                             
54 Bhutan News Service, October 30, 2009 
55 Bhutan News Service, October 18, 2009 



~ 49 ~ 

 

Services-Voice of New Americans, 1420 AM 

(www.sagalradio.org) in Atlanta city in Georgia from 

August 2156. 

According to Mahendra Dahal, the coordinator, the 

program was started in coordination with the Radio 

Services with contents relating on Bhutanese community. 

The other host, D. J. Khaling said the radio program came 

into shape after continual talks and lobbies with the 

community in the city, the immigrants and in particular 

with the Community Program of Emory University since 

early 2009. 

The program, aired every Friday from 6 to 8 PM Eastern 

Standard Time, includes four segments namely dharmik 

karyakram (religious program), yuba prativha (youth 

talent), Bhutani sandesh (Bhutanese message) and the 

news section that covers the current events. 

The program can also be listened in a cell phone in USA 

dialing 712 432 7228. 

Shortly after the murder of former camp secretary K. B. 

Khadka, a never-before known group called Druk 

Leopard threatened to take life of journalist Bhakta 

Ghimire, former chief editor of Sandesh weekly57. The 

threat was condemned by media groups. 

                                                             
56 Bhutan News Service, September 25, 2009 
57 Bhutan News Service, September 15, 2009 

http://www.sagalradio.org/


~ 50 ~ 

 

The resettlement has been boon to Bhutanese in terms of 

access to internet. Many social activities have come to be 

carried out online including Bhanu Jayanti58 in Norway 

where more than 150 Bhutanese participated. Many 

participated in poem recitation and singing program via 

Skype. 

  

                                                             
58 Bhutan News Service, July 25, 2009 



~ 51 ~ 

 

Annex 

Press Release by APFA-Bhutan after mass resignation in 

Bhutan Times 

Association of Press Freedom Activists (APFA) condemns 

the acts of Bhutan Times management for imposing its 

interest on editorial team due to which journalists have to 

leave the paper in group on October 22. 

According to the journalists, including editor Gopilal 

Acharya, without even a rudimentary editorial capability 

or journalistic background, the new CEO of the paper Mr. 

Sangey Wangcha demanded that the editorial meetings 

be held in his presence, and that a hard copy of all the 

stories being written during the course of the week be 

submitted to him before they went for print. 

In the course of preparing the first issue with him as the 

CEO on October 4, Mr Sangey sat beside the editor and 

tried to impose his idea of how a story should be edited. 

On October 12, Sangey questioned the editorial „A 

drunken nation, are we‟ humiliating the sub-editor. He 

alleged that the editorial had slurred the nation. This 

demotivated the reporters so much that they didn‟t want 

to work under him. During the same editorial meeting, he 

also complained bitterly about an opinion piece filed in 

by a contributor. 



~ 52 ~ 

 

He accused reporters of plagiarism and reminded the 

editor of his „social‟ standing. 

As the CEO, he assumed the role of de facto editor-in-

chief by centralizing the newsroom around him. To do so 

he took the following decisions: 

 He directed the receptionist to pass all incoming 

calls to him including those per­taining to the 

news­room. 

 He directed the marketing section (where the 

company‟s fax ma­chine is installed) to collect all 

the fax messages and bring them directly to him 

including those addressed to the editor for news 

coverage. 

 He made it clear that all the reporters directly 

report to him. 

 He wanted the reporters to divulge their sources 

and file in all their information in a cabinet in his 

chamber. 

 He called some of the reporters to his office and 

used fear tactic to be grateful to him for not 

throwing them out. 

He intimidated reporters and gradually the reporters 

started self-censoring their news. He himself started 

writing news and opinions (see October 25 issue of the 

paper). 



~ 53 ~ 

 

He ran an ad (see October 25 issue) asking read­ers for 

their comments: “Please convey your com­ments, views, 

opinion and even news, information tips to Bhutan Times 

at email: btimesmd@gmail.com or call 17116384,” (which 

is his personal mobile number. 

As a gesture of promoting independent journalism and 

live on the ethics of media practitioner, the seven 

journalists walked out of the company. APFA appreciates 

their step and term it as a milestone to media freedom in 

the new democracy. The political and business leaders in 

Bhutan for long suppressed the media in protecting their 

interest. Following the publication of Bhutan Times as the 

first private newspaper in Bhutan, many unreported but 

unethical activities of the business and political leaders 

have come to the surface. Not been able to feel this burnt, 

the management used all its force to compel the 

journalists work for their interest. However, the seven 

journalists took a bold step to defy the management 

orders and censorship. 

APFA urges for independent press in this new 

democracy. For the democracy to flourish, media has 

important role to play. Subduing media is directly or 

indirectly linked to subduing budding democracy. 

Not to let this pioneer media die, already hit by financial 

crisis, the management must create environment 

whereby these journalists can return to their newsroom 



~ 54 ~ 

 

and work independently, without any force or fear. Let 

journalists decides what goes in news and editorials. 

 

I. P. Adhikari 

President, APFA- Bhutan 

 

 



Publication series 9/6


