


 
silenced and controlled 

Status of Press Freedom in Bhutan 
 
 
 
 

Edited by 
I. P. Adhikari 

 
 

Coordinated by  
Vidhyapati Mishra 

 
 

Supported by 
Thakur P. Mishra 

Tej Kumar Chouhan 
Kazi Gautam 

 

 
 

 
 
 

Association of Press Freedom 
Activists-Bhutan 



Copyright © APFA-Bhutan 
Kathmandu, Nepal (office in exile) 
 
 
 
 
 
 
 
Publisher: Association of Press Freedom Activists 
(APFA) – Bhutan 
 
 
 
 
Published date; May 3, 2007 
 
 
 
Edition: First 
 
 
 
No. of copies published: 2,000 
 
 
 
 
Publication series: 3/3 
 
 
 



 
 
Forward 
Right to information is the fundamental rights that state 
must guarantee to its citizens. This lacked in case of 
Bhutan where media has been directly or indirectly 
controlled by the government. For centuries, the 
government suppressed the emerging publications.  
 
The movement for press freedom in Bhutan has a short 
story to tell yet many achievements have been made by 
now. New generation, having greater relation with the 
expanding media horizon, attached themselves with the 
evolution of media that rally fights for press freedom and 
freedom of expression. Further, they have realized, as the 
government has now, that media plays vital role in 
democratic movement and further strengthening of 
democracy and peace. Media also have bigger role for socio-
economic development. 
 
Taking into consideration these facts, Association of Press 
Freedom Activists (APFA) – Bhutan, from the date of its 
establishment started the campaign for guarantee of press 
freedom and freedom of speech and expression in Bhutan. 
It has started several programs that are supportive towards 
the movement it has started. Since APFA-Bhutan is a new 
born organization, there are so many works left on the 
card.  
 
Aside publishing The Bhutan Reporter monthly, running 
the website www.apfanews.com and weekly radio program 
Saranarthi Sarokar, this publication is yet another step 
towards the press freedom movement.  
 
We hope cooperation and support from all sides.   



Words of Support 
A free and independent media is essential for ensuring 

transparency. It is a fundamental prerequisite of a civil 
society.  

If journalists are unable to investigate corruption and 
other wrong doings, society suffers.  

This freedom is not just the freedom of movement; it is 
also the freedom from political and financial control. 

Journalist must be balanced, fair, objective, truthful 
and beyond corruption and manipulation in all they do; 
they must never act for personal or political gain.  

The Third World Media Network, which has a Bhutan 
branch, emphasises the importance of "high ethical 
standards and accuracy for enhancing the credibility of a 
free press, which is vital for development of any nation." 

APFA - Bhutan, which publishes The Bhutan Reporter, 
states on its news portal that "The news and analysis in the 
portal shall be balanced, impartial and not motivated by 
some section of people or government influences." 

Guidelines like these will ensure that the media 
remains focussed and free of control. 

 
David Brewer 

Editor 
Media Helping Media, UK 



 
Part I 

 
History: Print media 
The history of Bhutanese media begins with the Bhutan 
ending its isolation to reach the outside world through 
development process. Precisely, Bhutan media history 
begins with the beginning of formal planned development 
programs in Bhutan in early 1960.  
 
Kuensel started coming out as early as 1960 in the 
initiation of two southern Bhutanese – Bhim Bahadur Rai 
and Suk Man Rai – in hand written form. It was brought 
out only in Nepali once in a month. Later in 1964, it was 
printed at Mani Printing Press in Kalimpong with the use of 
litho. Five years later they started using litho, the Kuensel 
was published in two languages: Nepali and English.  
 
In 1974 government purchased a printing machine from 
India and installed at Thimphu which was then used for 
printing Kuensel and other government documents. As 
such, Kuensel started publishing from within Bhutan from 
later 1974. In the same year, government deployed 
Japanese technicians to prepare the Dzongkha metal letter 
blocks which helped to bring out the paper in the third 
language: Dzongkha.  
 
In 1986 Kuensel was reformatted under the same title and 
also published weekly as Bhutan's only newspaper by 
Department of Information under Ministry of 
Communications. In 1988, Kuensel had a total circulation 
of 12,500 in three languages. Presently, it is estimated to 
be around 20,000. 
 
Kuensel reaches most of the urban areas throughout the 
country. Subscription abroad is very little limited to 



regional and international organizations. Subscribers 
overseas are also fed through mail service/e-mail in PDF 
format.  
 
Now the paper is published by government-owned Kuensel 
Corporation established in 1992 under Ministry of 
Information, in three major languages: Dzongkha, English 
and Nepali.  
 
The editorial team of the corporation is usually chaired by 
secretary at the Ministry of Communication. It comprises of 
one chief editor, one editor each in three languages, one 
news editor, reporters in Trashigang, Paro, Samdurp 
Dzongkhar, Phuentsholing and few other major towns. Five 
reporters work at the central office in the capital, Thimphu. 
Most of the reporters and editors receive basic training with 
Strait Times of Singapore, Time of India, Telegraph etc. 
Very few of the present staffs have received university level 
education in journalism.  
 
Kuensel readers are, generally, people with highly placed 
social and economic standings within the community and 
expatriates, posted in diplomatic missions, international 
organizations and multinational companies.  
 
Beginning in April 2006, it competes with The Bhutan 
Times, Bhutan's first privately owned newspaper with 
government authority (although several periodicals may be 
found on the internet).  
 
Besides the Kuensel, a quarterly magazine was published 
in late 1970s with the permission granted by King Jigme 
Singye Wangchuk in person. The magazine called 'Druk 
Losel' started publishing in 1979 in three languages; 
Nepali, English and Dzongkha. Gauri Shankar Adhkari was 
the chief editor. 
 



The magazine had basically focused its content on 
apolitical issues. Literary works were mostly published. The 
magazine was distributed to schools, government offices 
and public places. Nepali version had been very much 
popular in the south while other versions had not been so 
effective. Southern Bhutanese had been instigated to more 
literary works.  
 
However, publication of the magazine did not continue. In 
its 19th issue (in Nepali version) a write up was published 
tracing the history of Lhotsampas in Bhutan and relation of 
Bhutan with Nepal. Objecting this piece, king himself order 
that the publication be banned immediately. As such, after 
19 issues in 1983, the publication was closed permanently. 
 
Electronic media 
Radio and Television, all owned by the government, is 
controlled through Bhutan Broadcasting Service under 
ministry of communications. This year, government opened 
door for opening of private media consequently two private 
FM radio stations have come to existence. We shall discuss 
it later. 
  
Radio 
Radio service in Bhutan began in Bhutan in early 1970s. In 
1973 female member of the royal family formed National 
Youth Association of Bhutan and took initiative for 
operation of radio service. Initially, the radio service was 
called Radio NYAB.  
 
The station was operational only on Sundays with 30 
minutes of news in English and music. The NYAB club 
office was transformed to announcing studio on weekends 
and increased to an hour a week after a few weeks’ trial. 
The 400-watt transmitter was rented from a local telegraph 
office. 
  



In 1979, the Royal Government of Bhutan (RGOB) 
recognizing the importance of the radio for development 
embraced the station under the Ministry of 
Communications. With the merger, the radio was called 
Bhutan Radio. It then started three-hour program on every 
Sunday, Wednesday and Saturday. Out of three hours, 
Dzongkha language programs covered 1.5 hours while 
Nepali, English and Tshangla languages were given half an 
hour each.  
 
In 1986 Development Support Communication Division 
(later changed to Development Communication 
Corporation) was set up to help in the development of 
media. With the commissioning of a 10kw short-wave 
transmitter and a small broadcast studio, Radio NYAB was 
renamed as Bhutan Broadcasting Service (BBS) in the 
same year.  
 
Bhutan radio started daily broadcasting with three hours of 
programming that reflected the national character. Thus, 
the radio came under the control of the BBS. BBS/DSCD 
worked together under MoC until 1992 when Kuensel was 
separated and transformed to corporation.  
 
In 1986, UNESCO provided BBS 10W SW transmitter to 
enhance the transmission and make it heard throughout 
the country. The standardization of the radio continued. In 
1991 radio station relocated to India sponsored new 
complex with 50w SW transmitter. After this, the radio 
transmission hours increased to 30 hours per week. The 
station got improved in 2005 as well.  
 
Still the radio transmission has not reached to all parts of 
the country. To strengthen the radio service, government 
took initiation for establishing FM relation stations. In 
1987 local two FM stations (96 and 98 MHz) were set up in 
Thimphu with the aid provide by the UNESCO. The FM 
stations served the population of Thimphu valley outskirts.  



 
During the period of 1989-92, DANIDA and UNESCO 
invested over Nu 1.14 million for promotion of radio service 
in Bhutan. 
 
In March 1991 Bhutan radio acquired a permanent seat 
and a professional look with the commissioning of a 50kw 
short-wave transmitter station and a studio complex-cum-
office block. 
  
For almost a decade government investment slacked in 
media sector after 1991 citing influence of media for 
uprising in southern Bhutan. In June 2000, BBS 
introduced FM radio service for western Bhutan. FM 
stations were set up at Dobchula and Takti in the south. 
The FM service was extended to central Bhutan in January 
2001 and plans are underway to cover the whole country 
by the end of the ninth five-year plan. 
 
Beginning February 21, 2004, radio service reached 15 
hours daily. As of 2005, FM and shortwave radio service 
reaches about 75 percent of the country. The service plans 
to reach the rest of Bhutan by 2010. 
 
As of April 2004, BBS FM radio service is available in 15 
dzongkhags. Installation of FM transmitter in the rest of 
the 5 dzongkhags will be completed by the end of the 
current five year plan. 
 
FM Network 
Dobchula Main Station: Standby Reserve Configuration 
1+1 KW 
Frequency: 88.1 MHz 
Areas served: Punakha, Gasa, Wangdi Phodrang  
Frequency 96 MHz:  
Areas served: Thimphu 
Takti Relay Station: 1 KW  
Frequency: 98 MHz 



Areas served: Chukha and Mongar 
Yotula Relay Station: 1 KW 
Frequency: 93 MHz 
Frequency: 90 MHz 
Areas served: for parts of Trashigang & Mongar 
Areas served: Bumthang, Trongsa 
Jabji Relay Station: 20 W 
Frequency: 92 MHz  
Areas served: Paro valley, Phuentsholing, Tsirang, Samtse 
and Trashigang 
Kharbandi Relay Station: 20W 
And 49 mband 6035 KHz Shortwave(SW)v 
 
Bhutan Broadcasting Service  
Bhutan Broadcasting Service produces programs for radio 
and TV in four languages. In Radio news bulletins are 
broadcasted in four languages while the newly established 
TV telecasts programs in Dzongkha and English only. BBS 

devotes 75 percent of its programming on 
development issues such as new farming 
methods, health and hygiene, 
environment preservation, distance 
education, rural development, women 

and child care. Now, it has been used for public awareness 
on democratic changes with regular elections songs.  
 
Television 
Television was banned in Bhutan, and still many foreign 
cable lines are restricted. Government advocates the free 
access of foreign television would spoil the national identity 
and culture.  
 
Indian TV show had been popular in Bhutan since mid 
1980s. People in urban areas had been used to with the 
TV. However, stating that TV programs would spoil national 
culture, king ordered the banning TV antenna and satellite 
dishes in 1989. At least 28 privately owned dishes were 
dismantled. 



 
Audio-visual program had begun as early as 1981 with the 
initiative of the DSCD. It prepared films and documentaries 
on life, culture and religion. However, the programs 
production was stopped in 1996. Ironically, government 
took initiative to fix a large screen TV at the Thimphu 
stadium to serve the growing fans of football world cup in 
1998. 
 
Government in April 1998 announced to established 
national TV station and finally after one year's paper works 
the national television service started on June 2, 1999 
marking the silver jubilee celebration of King Jigme SIngye 
Wangchuk's reign. In the initial days, it telecasted one hour 
a day. The telecast increased to two hours per day from 
June 2002. Over the years Live TV service was made 
available for Phuntsholing and Paro in 2004 and 2005 
respectively.  
 
The two-hours of broadcast from 7 pm to 9 pm contained 
30 minutes of news and announcements in Dzongkha and 
English, followed by various programs and documentaries 
in both languages. 
  
Beginning February 21, 2004, the telecast hours increased 
to three from 7 pm 10 pm but the same content is re-
telecasted the following morning between 7 and10. From 
December that year, the telecast reaches four hours daily. 
 
Described as the most important event in the history of 
electronic media in Bhutan the Bhutan Broadcasting 
Service Corporation (BBSC) launched its nationwide 
television service on satellite on February 20 this year. With 
the nationwide expansion on satellite the BBS TV will be 
available not only in Bhutan but also in the region. The 
signal can be received in almost 40 other countries – from 
Turkey in the West to Indonesia in South East Asia.  
 



Launching the service, the Minister of the Information and 
Communications Lyonpo Leki Dorji, had said the BBS had 
now assumed the role of a true national broadcaster and 
urged to take the responsibility for cautioned political 
changes taking place in the country under the leadership of 
the king.  
 
Once the TV programs went through satellite, the service 
hours were extended. The five hours of daily TV broadcast 
from 6 pm to 11 pm contains 30 minutes of news and 
announcements at each hour in Dzongkha and English. 
Various programs and documentaries in both languages 
are telecast during the five hours of TV broadcast every 
evening. The same is rebroadcast the next morning from 7 
am to 12 noon.  
 
Existence of foreign media 
Indian and other foreign newspapers also are available in 
the market but they are limited to Paro, Thimphu and 
Phuentsholing cities. Bhutan's low literacy rate, however, 
means that the majority of the population is not affected by 
the print media. Oral tradition is very strong, however, and 
radio broadcasts are widely listened to. 
 
Foreign media organizations were not allowed to station 
their representative. Further, the government also restricts 
the nationals to work with the foreign media. 
 
But by the end of the last year, the situation changed 
somehow. Media agencies like Indo Asian News Service, 
British Broadcasting Corporation etc. produce reports on 
Bhutanese events frequently. Of all foreign media, IANS has 
been observed to have stronger hold in covering the 
Bhutanese issues. Visit by the foreign journalists have 
increased.  
 
Government still restricts the transmission of some foreign 
TV channels. The government cites the eroding effect on 



Bhutanese culture as the reason to bar the transmission of 
such TV channels. Few news channels like Aajtak, CNN-
IBN, fashion TV, MTV and few other Indian channels have 
been censored.  
 
 
Private media 
Private publication was illegal until 2006. 
 
Despite restriction imposed by the government, there had 
been several attempts to bring out publications from 
private sector. Dissidents in the south made efforts to bring 
out bulletins and newspapers from outside the country as 
the government did not permit for private publications. 
Publications from outside Bhutan attempted to raise voices 
of dissidents for quality and justice. However, they carried 
the voices of a section of people.  
 
The early publications were coordinated by individuals, 
political parties, human rights bodies or social 
organizations and they were not edited by persons having 
journalistic knowledge.  
 
As the publications were printed from outside the country 
and without any financial assistance and skilled 
manpower, they failed bring it continuously.  At the most, 
they published for a year. Ammar Bhutan, Mukti, Manav 
Adhikarko Chirharan, Bhutan Focus, Bhutani Aawaj, 
Bhutani Nawa Sandesh, Bhutan Observer, Bhutan Review, 
Bhutani Kopila, Refugee Post, The SUB Bridges, Dragon 
Times, The Struggle and Bhutan Today are some of the 
publication seen in exile. Publications like Bhutani Deepak 
and Sworna Deepak by S. N. Kafley brought out from 
Brindaban were seen once. But they had been 
encouragement to people for further publications.  
 
Fist private publication in Bhutan appeared in 1971 when 
Hari Prasad Adhikari published Ammar Bhutan from 



Banaras in India. The publication like a booklet most 
carried literary write-ups. The book was banned for 
circulation inside Bhutan. 
 
Almost for two decades, no people managed to publish any 
books or news bulletins. In 1991 Adhikari edited a bulletin 
jointly prepared by People Forum for Human Rights –
Bhutan (PFHRB) and Human Rights Organization of 
Bhutan (HUROB) at Dalle Aahal in Assam state of India. 
 
In 1990, Adhikari also edited a magazine called Multi 
published by Bhutan People's Party (BPP). But all the 
copies of the magazine were looted on the way to Bhutan. 
 
A year later, HUROB published a tabloid called Manav 
Adhikarko Chirharan.  
 
Similarly, Student Union of Bhutan (SUB) published 
Bhutan Focus from December 1, 1990. Published in Nepali 
and English, the bulletin again closed in 1993 due to 
financial constraints. Few issues were published in 2000 
and 2001 but did not get continuity. The SUB also 
published a fortnightly bulletin called SUB Bridges in 
between March and December 1996. 
 
The then general secretary of BPP, Balaram Poudel 
published another bulletin Bhutan Aawaj between March 
1991 and 1995. The fortnightly published from Birtamode 
in Nepal. 
 
Organization of Bhutanese students in Banaras 'Bhutan 
Bidhyrthi Chhatra Sangathan' published Bhutani Nawa 
Sandesh since 1993 even though there have been no 
publication of the magazine since 2000. 
 
A splinter from PFHRB, People's Forum for Human Rights 
and Development (PFHRD) published Bhutan Observer 
since 1993. Published un-periodically and edited by PHFRD 



president S. K. Pradhan, it remains closed since the arrest 
of Pradhan on charges of his involvement in the murder of 
BPP president R. K. Budathoki. 
 
Politician turned engineer Bhim Subba published in his 
personal efforts the news bulletin called Bhutan Review 
between 1993 and 1995. 
 
Dilip Bishwo edited a monthly bulletin The Refugee Post by 
Association of Human Rights Activists (AHURA) Bhutan. 
Started in May 1995, the un-periodical bulletin closed in 
end 1997. The bulletin intended to highlight the peace 
march launched by Appeal Movement Coordination Council 
(AMCC).  
 
Young wing of Bhutan National Democratic Party (BNDP) 
published Dragon Times quarterly in 1996. As the 
organization remains fragmented without stronger central 
leadership, the bulletin is published at the whim of the 
organization officials.  
 
In 1997, political parties in exiled formed United Front for 
Democracy (UFD) under the leadership of Rongthong 
Kuenley Dorji, president of Druk National Congress (DNC). 
In its effort for political campaign, UFD, with the support 
from Mangala Sharma, published monthly bulletin The 
Struggle. Jogen Gazmere edited the publication. The 
publication terminated as the budget by Sharma finished. 
 
Non-formal education in camp had been one of the effective 
projects of Oxfam. After the program was taken over by the 
Bhutan Refugee Women Forum (BRWF), the women 
educated under the NFE project initiated publication of 
Bhutani Nari Mukti Sandesh. Published yearly since 1998, 
the magazine is coordinated by BRWF with Menuka Kafley 
as its editor.  
 



Chimi Dorji Wangchuk led Youth for Human Rights 
Education and Development published bimonthly Human 
Rights Arena from 2000. A year later Wangchuk brought 
out the bulletin as CANVASS. The publication died after 
Wangchuk left for US permanently. 
 
Rongthong Kuenley led DNC publishes Bhutan Today 
monthly. Since the arrest of Dorji by Indian authority, the 
paper is published and circulated to limited people in New 
Delhi. 
 
Between 1999 and 2000, a monthly Bhutan Times was 
published by a group of young people but the publications 
stopped after its editor arrested on charges of involvement 
in a murder case. Though, the local authorities later gave 
him a clean chit, the publication did not resume.  
 
The Shangrila SANDESH monthly began publishing in 
January 2001 by a group of students called Rose Class 
with the support of British NGO Photo Voice. The 
publications closed in May 2003 when the Photo Voice 
denied further assistance saying that the paper carried 
political issues.  
 
A Nepali language weekly Sandesh was started in 
December 2000, with the support received from the 
Lutheran World Federation and coordinated by AHURA-
Bhutan. However, the publication was closed in end 2003.  
 



Part II 
 

Democratization and media 
Undemocratic enough, the Bhutanese rulers never 
prescribed that media would be the best means to educate 
people and a good partner for the good governance. Until 
recently, the Bhutanese had no regulations on media. Even 
now, the media act and constitution have little provisions 
on media freedom and right to information, speech and 
expression, implementation of these instruments has been 
squeezed, though not formally announced.  
 
There are no laws or rules and regulations so far adopted 
regarding press freedom guaranteeing right to speech of the 
citizens. Government officials indirectly censor on the news 
to be published or broadcasted or telecasted. Most 
programs made for government owned radio and television 
and news items prepared for government mouthpiece 
Kuensel go through vigorous filtering by the government 
officials.  
 
Government not only discouraged private publications but 
also imposed serious penalty on such trials before King 
Jigme Singye Wangchuk formally called on the interested 
people to start private publications in 2005. 
 
Privatization of media  
Privatization of media in Bhutan begun in 2006 as the 
government permitted the private companies for the 
publication of two weeklies and operation of three FM 
stations. However, there are serious restrictions imposed 
on foreign media especially on TV channels citing the 
contents telecasted by the channels hampered the 'unique 
cultural identity' of the country.  
 



The government, in command of King Jigme Singye 
Wangchuk, issued license for private publications and FM 
radios. But the media act was brought into place three 
months after private newspaper began publishing. The king 
asked the government to permit private publication in 
September 2005.  
 
Private newspapers 
The two weeklies include Bhutan Times and Bhutan 
Observer.  
 
Bhutan Times started its publication from April 27, 2006 
from Thimphu. It is the first private newspaper published 
from the country with permission received from the 
government. The weekly is owned by Bhutan Media 
Services, which runs businesses on publishing and 
printing sector. The weekly is published from Thimphu. 
Tashi Phuestsho edits the 16-page colorful tabloid and 
Tenzing Rigden heads operation, though its first edition 
had 32 pages carrying an elongated write-up by then 
Crown Prince on ‘important national issues and on the 
future of the nation as a multi-party democracy’. 
 
Another weekly began publishing from June 2, 2006 
celebrating the enthronement anniversary of then King 
Jigme Singye Wangchuk. Published from southern town of 
Phuentsholing, also called gateway to Bhutan, the 14-page 
tabloid basically focuses on rural life and poverty. Bhutan 
Observer is owned by KMT printing press. K. B. lama edits 
the paper. 
 
The then prime minister Sangey Ngedup unveiled the 
Bhutan Times during a formal program held on April 30 
while royal family member Sonam Dechen Wangchuk 
announced the beginning of the publication of the second 
private weekly Bhutan Observer. Both the functions were 
organized in Thimphu. Bhutan Times comes out on 
Sundays while Bhutan Observer hits the stand on Fridays. 



 
Bhutan Times is published only in 
English while Bhutan Observer 
started publishing in two languages: 
Dzongkha and English. However, by 
the beginning of 2007, the Dzongkha 
edition of the Bhutan Observer faced 
serious set back with no advertisers 
willing to publish advertisements in it. 
Bhutan Observer management said they might withhold 
the publication of Dzongkha edition but no such decisions 
have been taken by the time this report is prepared. This 
would have negative impact on the plan of the Bhutan 
Times which projects to start Dzongkha edition after a 
year’s publication in English.   
 
Private Radio  
Government has issued licenses to three companies for 
operation of FM radios but only two have actually come 
into operation by now.  
 
The government had issued licensed to Kuzoo FM, Radio 
Valley FM and YFM. The Kuzoo FM 90 MHz started 
operation from September 28, 2006. Initially, the broadcast 
was 12 hours and later extended to 14.5 hours between 
0600 and 2100 hours daily. This is the first private radio 
established in the country. The FM is run by Kuzoo society. 
The FM runs music and informative programs targeting the 
young people. 
 
Radio valley started its operation on April 12, 2007. The 
radio aired at 99.9 MHz covers the Thimphu valley and 
surrounding areas.  The radio broadcasts programme from 
5 am till 9 in the every in all seven days. The operators aim 
at expanding the broadcast to all over the country.   
 
Television 



There is only one TV station owned by the government. A 
company is reported to have started working its project to 
begin a private TV station. The company is yet to get 
license of operation.   
 
Legal provisions and media freedom 
The draft constitution does not adequately incorporate the 
principles of press freedom and freedom of speech and 
expression of the citizens and residents.  
  
Article 7 of the constitution has provision of fundamental 
rights that includes the right to information and expression 
as well. Sub Article (2) of Article 7 states, ‘A Bhutanese 
citizen shall have the right to freedom of speech, opinion 
and expression and Sub Article (3) reads, ‘A Bhutanese 
citizen shall have the right to freedom of thought, 
conscience and religion. No person shall be compelled to 
belong to another faith by means of coercion or 
inducement’. 
 
Similarly, Sub Article (4) goes, ‘There shall be freedom of 
press, radio and television and other forms dissemination 
of information, including electronic,’ and the (5) goes as, ‘A 
Bhutanese citizen shall have the right to information’. 
 
However, there are a number of clauses included in the 
constitution that restrict the complete freedom of the press, 
right to speech and expression and further it does not 
adequately guarantee the right to information of the 
citizens.  
 
For instance Article 6/3/e of the constitution restricts the 
citizens of right to speech and expression or right to 
information with many vague provisions such as 
termination of citizenship if found speaking against the 
king, country and the people. The government has not 
explained what it meant by speaking against the king, 
country and the people.  



 
Similarly, Article 7/21/e of the constitution states that the 
government can impose restriction by law in case of 'the 
disclosure of information received in regard to the affairs of 
the state or in discharge of official duties'. This objects the 
general public and the media persons to get right 
information about the subject matters of public interest. 
 
Article 10/15 has imposed indirect restriction on access to 
media for all proceeding of the legislature. The Article 
states, 'the Speaker or the Chairperson may exclude the 
press and the public from all or any part of the proceedings 
if there is a compelling need to do so in the interests of 
public order, national security or any other situation, 
where publicity would seriously prejudice public interest'. 
 
Article 10/21 provides liberty to the Members of Parliament 
for opinion limited within the parliament proceedings. But 
the same article includes the provision for need to get 
permission from the parliament before publishing any 
materials regarding the proceeding of the parliament or 
vote cast in the house, which the legislature might not 
provide citing secrecy or security reasons. 
  
The draft constitution also has objectionable provisions 
under Emergency section. Article 33/6 delivers greater 
power to the government to the extent that it can give any 
kind of orders to local governments during the emergency 
period.  
 
Article 33/7 states, "Where a Proclamation of Emergency is 
in operation, the enforcement of the rights conferred by this 
constitution under sections 2, 4, 5, 14 and 18 of Article 7 
may be suspended." 
 
This means not only the press freedom but all rights 
enjoyed by the citizens would be suspended. This will have 
negative impact on the citizens as they fail to access with 



the situation of the country, their right to know what is 
happening in the country.  
 
The constitution does not guarantee that license of the 
publications, radios or TV stations would not be seized. The 
emergency power given to the government can force these 
media bodies to remain shut, permanently or temporarily. 
 
Because the law does not guarantee 'no censorship' on the 
operation of media houses, government may cite the 
reasons like speaking against the country and the people or 
security or sovereignty of the nation to impose censorship 
to publication or broadcast of certain news items. 
 
Media policies and legislations 
The rigid and strict restriction on access to media has been 
made flexible with the recommendation made by a research 
committee on importance and impact of media in 2003. As 
per the recommendation made, government unveiled the 
media act and media policies in 2006.  
 
“Enhanced access to information and knowledge is rapidly 
becoming a potent tool for individuals and communities 
everywhere in their quest for new opportunities, for dignity 
and for a better life,” the government’s ICT policy reads.  
 
By the time it delegated responsibility to experts for 
drafting the media policy for a democratic Bhutan, 
government has realized that ‘media play a central role in 
development in a knowledge based society. Because of its 
diverse and pervasive impact, information and media are 
integral to socio-cultural change, shaping and transforming 
values, lifestyles, national economies as well as socio-
political systems’. 
 
In Bhutan's rapidly changing socio-economic, cultural and 
political scenario, information and media are already vital 
forces that touch all national priorities. Media are 



recognized as the most appropriate tools for social, 
economical and political transformation.  
 
Thus, the Bhutan government recognized the positive role 
that media can play in promoting good governance through 
efficiency, accountability and transparency towards 
attainment of the overall goals of ‘Gross National 
Happiness’, the happiness philosophy propounded by King 
father Jigme Singey Wangchuk, with the support of current 
home minister Jigme Y. Thinley.  
 
The strategy prepared by the government for media 
development states, ‘Upholding the universal rights of 
citizens to information, freedom of opinion and expression, 
and independence of the media which has the mandate to 
connect, inform, educate and entertain’.  
 
Ensuring the freedom of the media to facilitate increasing 
participation of the public and private sector in the field of 
information and media and establishing a vibrant, 
responsive and responsible media in the kingdom that will 
respect and uphold national interests and make a positive 
and meaningful contribution to nation building is want the 
government has envisioned, it reads.  
 
It further states, ‘Encouraging and supporting an increased 
level of information sharing within the government, 
between the government and the people and among the 
people themselves’ would be the responsibility of the 
government to create a well-informed society by providing 
timely, accurate and comprehensive information and data 
on all issues affecting people's lives'. 
 
However, the Media Act 2006, (comes into effect from July 
5, 2006) does not state that journalists will be consulted 
while formulating any laws, by-laws or regulation related to 
press freedom or media bodies. Article 13/3 empowers the 
information minister not to disclose any information if he 



or she 'assumes' that disclosure would have negative 
impact on national interest. Similarly Article 14/1 states 
that in the event of emergency 'the minister may by 
notification take over for a limited period the control and 
management of media services or suspend its operation'. 
The Act has also empowered the ministry to cancel the 
license issued for operation of the media bodies. Article 15 
sufficiently empowers the government to impose unlimited 
censorship on media contents.      
 
The act does not guarantee the security of the working 
journalists and also does not speak about the perks and 
other facilities that journalists must get from media 
organization in return to the services provided.  
 
Bhutanese media in exile 
Demand for press freedom was not the serious issue of the 
Bhutanese democratic movement. Demand for right to 
speech was of course the subject raise by political parties 
and human rights organization, it never received 
substantial boost. Before the beginning of political 
movement in 1990, concept of press freedom and right to 
information had not been important in Bhutanese life.  
 
Beginning of the 1990 political demonstration saw the need 
of press freedom and freedom of expression in Bhutan. 
Initiators felt that it was lack of free media environment 
that caused the Bhutanese society to remain isolated from 
international scene. Bhutan People’s Party (BPP) had put 
forward 13 demands while leading the demonstration in 
southern Bhutan in 1990 and one of the its demands was 
guarantee of press freedom and freedom of speech and 
expression. Political parties and human rights 
organizations formed after the demonstration also included 
this as one of their agendas. However, it remained 
minuscule in practices. 
 



While the newspapers began publishing in exile, Bhutanese 
political and human rights leaders took it very negatively. 
The reasons for them wwere to escape from any criticism 
that the emerging papers making upon their inability to 
lead the democratic movement effectively. They took the 
support of the local authority, more precisely Chief District 
Officers, who repeatedly intimidated the Bhutanese refugee 
journalists and pressurize the publications be closed 
immediately.  
 
The officials UNHCR and its implementing partners in field, 
except LWF which supported the publication of one of the 
papers, in camps also acted discouragingly with the cobs in 
initial days. The journalists had to attend the office of the 
local Nepali authority several times affecting their 
publication. The local authorities said the papers published 
by the Bhutanese refugees are not permitted because they 
were not registered at the government. The legal provisions 
of Nepal do not permit foreign nationals to start a 
publication. 
 
With the open environment created by the political changes 
after the April uprising in Nepal, the Bhutanese refugees in 
Nepal have expanded their involvement in media sector. 
More people have shown their interest into the media 
sector. Many of the bulletins published in exiled have been 
sated earlier.  
 
Papers like The Bhutan Reporter monthly, Child Creation 
monthly and Naulo Aawaj weekly continue to publish from 
Kathmandu and Jhapa in eastern Nepal. The Bhutan 
Reporter started publishing in October 2004. The hard 
copy of The Bhutan Reporter reaches to all refugee camps 
in eastern Nepal, diplomatic mission, UN agencies, INGOs 
and government offices in Kathmandu.  
 
In 2003, a few young Bhutanese in Kathmandu began 
formulating plans for a group that can ably lead the 



movement for press freedom in Bhutan. They also foresee 
the need of active media in exiled to help raise the issue of 
Bhutanese refugees at the same time helping the refugees 
to remain updated on what is being done by governments 
and international community regarding their future.  
 
These journalists announced the formation of the 
Association of Press Freedom Activists (APFA) – Bhutan on 
May 3, 2004 coinciding the international press freedom 
day. With the formation of the organization, these young 
people planned to bring out newspapers which resulted the 
publication of The Bhutan Reporter monthly from October 
2004. The publication is managed by Bhutan Media Society 
(BMS), the publication unit of the APFA-Bhutan. The paper 
is being published continuously since then. Initially, the 
paper was edited by Buddha Mani Dhakal. Currently, Kazi 
Gautam edits it.  

 
The paper not only reaches 
the hands of refugees in 
camps but also to people in 
southern Bhutan and many 
National and International 
NGOs and diplomatic 
missions in Kathmandu. The 
paper is also circulated 

through UN agencies in Kathmandu. Similarly, since the 
beginning of website www.apfanews.com by APFA Bhutan 
in May 2006, the paper is made reachable worldwide in 
PDF format.  
 
Nepali fortnightly Bhutan Jagaran published by Nepali 
Bhasha Parishad Bhutan (later renamed Nepali Sahitya 
Parishad Bhutan) with the financial support from 
Australian NGO Austcare since November 2000. The 
organization also publishes yearly literary magazine called 
Bhutani Kopila since 1994. The Timai camp committee of 



the organization attempted a separated magazine Bhutan 
Taranga but failed.  
 
Naulo Aawaj weekly is another newspaper being circulated 
among the Bhutanese community in exiled but has 
remained closed now. The paper, published since March 
2002, is coordinated by communist enthusiasts. The All 
Bhutan Revolutionary Student Union publishes Bidhyarthi 
Pratirodh mothly since a year.  
 
From March 3, 2007, APFA-Bhutan has also started a 
weekly radio through Nepal FM 91.8 in Kathmandu. The 
APFA has been working to relay the radio program from at 
least two FM stations in eastern Nepal: from Jhapa and 
Ilam districts. We hope the Jhapa transmission would help 
us reach the refugee community while the relay from FM in 
Ilam district will make the program reachable to around 
half of the western Bhutan. This would help increasing 
public awareness on importance of media at the same time 
safeguarding the right to information of the people inside 
Bhutan who live in limited access to media. The radio 
program can be heard online through www.apfanews.com 
at 1430 hours GMT.  
 
Media organizations 
APFA-Bhutan and Bhutan Press Union (BPU) as the two 
major organizations working for press freedom. BPU was 
established on April 14, 2002. In 2006, Third World Media 
Network, with its headquarters in Bangladesh, recognized 
the formation of its Bhutan chapter. It was established on 
September 16, 2006 to expand the relation of Bhutanese 
media with the international media bodies. 
 
There are no reports of the formation of media organization 
inside Bhutan. 
 
 
Case report 2006-07 



Case 1 
Nepal Police arrested T. P. Mishra, 22, editor of Bhutan 
News Service in Kathmandu while on reporting duty about 
the demonstration by Bhutanese refugees in front of the 
office of South Asian Association for Regional Cooperation 
(SAARC) on July 24, 2006.  
 
Arrested at around 10:15 in the morning, Mishra was 
detained for more than seven hours in police barrack in 
Kamalpokhari. He was released at 5 p.m. along with the 
demonstrators. 
 
Police manhandled him and a recorder was snatched away 
and never returned. He received bruises on right side of 
forehead.  
 
 
Case 2 
Bhutan police arrested Shanti Ram Acharya, 21 in 
Tashilakha area on January 16 2007. He was charged of 
being the member of non-existent Communist Party of 
Bhutan. 
 
Government mouthpiece Kuensel disclosed the arrest of 
Acharya only on January 24.  
 
As refugee, he was the resident of Beldangi II camp, Sector 
D/1, hut No. 85. 
 
He had worked with The Bhutan Reporter, Bhutan Jagaran 
newspapers published from exiled. He was also publishing 
a wall newspaper called 'Baal Aawaj' (voice of the children).  
 
His present status has not been known.  



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

APFA-Bhutan 
Post Box 8975, EPC 2377, Kathmandu 

(Office in exile) Kathmandu, Nepal 
(Contact office) Thimphu, Bhutan 

Email: apfa2004@yahoo.co.uk 
 editor@apfanews.com 

URL: www.apfanews.com 
 


